Malta to jeden ze 149 członków, którzy przystąpili do tej inicjatywy. Jej akces ma swoją wagę z powodu jej strategicznego położenia w centrum Morza Śródziemnego, co w przeszłości wiele razy miało duże znaczenie. Mac Ghlionn podkreśla, że choć „sposób prowadzenia działań wojennych znacznie się zmienił”, to znaczenie Malty pozostało duże. Wskazuje, że chińskie firmy posiadły główne udziały w najważniejszych maltańskich spółkach energetycznych oraz w porcie Marsaxlokk, będących jednym z wielu portów śródziemnomorskich, w których zaangażowały się kapitałowo – w tym w Hiszpanii, Grecji (2/3 udziałów w porcie w Pireusie), Francji, Włoszech, Chorwacji (76% udziałów w porcie w Zadarze) i Turcji. Chiny zacieśniają współpracę z Egiptem. Chińska firma obsługuje port w Hajfie. Ta obecność w basenie Morza Śródziemnego wpisuje się, co podkreśla John Mac Ghlionn, w ekspansję Chin w dziedzinie portów i żeglugi, obejmującą także choćby południową Afrykę i Amerykę Południową. Jego zdaniem, nie trzeba być „jastrzębiem” w stosunku do Chin, „żeby się martwić” tą ekspansją, zważywszy na znaczenie żeglugi oceanicznej dla handlu światowego.
https://europeanconservative.com/articles/analysis/chinas-mediterranean-exploits-deserve-far-more-attention/ [marzec 2023]